مسجد جامع جمال‌آباد صدوق در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد


یزدفردا:مديرکل اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: مسجد جامع تاريخي شهرستان صدوق در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.


 اين مسجد در شهرستان صدوق، دهستان رستاق، روستاي جمال آباد قرار گرفته و باتوجه به سبک معماري بنا متعلق به دوران متاخر اسلامي (اواخرصفوي تا زنديه) مي‌باشد و نام آن متأثر از نام روستا مي‌باشد.


مدیر کل میراث استان یزد با اشاره به اینکه  نوع مالکيت اين بنا عمومي است افزود: قدمت اين بنا نسبت به آثار موجود در روستا از ويژگي آن به شمار مي‌آيد.


"رضايي" در مورد مشخصات اين بنا اظهار داشت: ورودي مسجد از سمت شمال و از داخل حسينيه نوساز باز مي‌شود بعد از ورودي وارد شبستان زمستانه (گرم خانه) مسجد مي‌شويم در دو طرف(غرب وشرق) اين شبستان غرفه‌هايي قرار گرفته و روشنايي اين شبستان بوسيله يک درب و دو پنجره در ضلع شرقي ويک پنجره در ضلع جنوبي تأمين مي شود.


وي ادامه داد: در ضلع غربي اين شبستان ، شبستان ديگري قرار دارد که قديمي‌تر و کف آن حدود يک متر پايين تراست و بوسيله دو درگاه به يکديگر مرتبط شده‌اند هم اکنون روشنايي اين شبستان نيز بوسيله سه پنجره در ضلع غربي و يک پنجره در ضلع جنوبي تأمين مي‌شود. در ضلع غرب و شرق اين شبستان غرفه‌هايي در دو طبقه قرار گرفته است در يکي از غرفه‌هاي پاييني ضلع شرقي راه پله‌اي جهت رفتن به غرفه‌هاي طبقه بالا تعبيه گرديده است.


به گفته رضايي اين بنا با مصالح خشت و گل بنا گرديده و فاقد هر نوع عنصر تزئيني مي‌باشد.


مديرکل اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد افزود: از آنجايي که مساجد از مهمترين بناهاي مذهبي هر شهر و روستايي مي‌باشند و همواره نقش مهمي در زندگي مسلمانان داشته‌اند لذا اقامه نماز، مراسم مذهبي، ايراد خطبه‌ها و غيره... در اين مساجد انجام مي‌گرفت و از آنجايي که اين يک بناي مذهبي و تنها مسجد روستا مي‌باشد و همچنين بدليل اينکه داراي سبک معماري ارزشمندي مي‌باشد لازم و ضروري بود تا نسبت به ثبت آن در فهرست آثار ملي اقدامات لازم صورت پذيرد.


وي مسدود نمودن ورودي اصلي به گرم خانه قديمي مسجد و مسدود نمودن پنجره‌اي که از داخل غرفه مياني ضلع غربي شبستان قديمي باز مي‌شده است را از جمله دخل وتصرفاتي که در بنا شده عنوان نمود و افزود: با توجه به وضع کنوني بنا مي‌توان گفت که بارها مورد تعمير و مرمت قرار گرفته است.


به گفته وي مسجد جامع جمال آباد به شماره ۲۹۹۸۴ مورخ 16/11/89 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.


شهرستان صدوق در دشتي نيمه مرتفع در غرب استان يزد واقع است. آب و هواي شهرستان در نواحي شرقي گرم وخشک بياباني و در نواحي غربي، داراي آب و هواي معتدل کوهستاني مي‌باشد . اين شهرستان از شمال به شهرستان ميبد، از شرق به شهرستان هاي اردکان و يزد و از ناحيه جنوب به شهرستان‌هاي تفت و ابرکوه و از سمت غرب به شهرستان هاي کوهپايه استان اصفهان محدود مي‌شود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا